هدر خبرنامه عضو شوید

از «سیاست» چه می‌دانید؟| معرفی کتاب «سیاست» از اندرو هِیوود

کتاب سیاست از اندرو هیوود

شاید شما هم از دسته‌ی افرادی باشید که با شنیدن واژه «سیاست» احساس خوبی پیدا نمی‌کنند. این گونه خواندن تیتر بالا هم طبیعتاً برایتان خیلی خوشایند نبوده است. احتمالاً در دلتان گفته باشید: سیاست؟ ما را چه به سیاست؟

***

اما صبر کنید. قرار نیست در این جا حرف سیاسی بزنیم (و تا آن جا که حافظه‌ام یاری می‌دهد در این سایت هیچ‌گاه حرف‌ها «سیاسی» نبوده‌اند). این نوشته معرفی یک کتاب است.

کتابی به نسبت موجز در عین حال جامع که سعی دارد درباره سرفصل‌هایی که در علم سیاست مورد بررسی قرار می‌گیرند صحبت کند. یادمان نرود که فاصله علم سیاست با سیاسی‌بازی چیزی مثل فاصله زمین تا آسمان است. در نظر من فهمیدن پایه‌های علم سیاست سودمند است و در واقع هدف نویسنده نوشتن یک کتاب به نسبت ساده برای دانشجویان علم سیاست و البته دوستداران این علم است.

(توضیح بیشتر- در همان اوایل کتاب به مضمون این سوال هم پرداخته می‌شود: آیا سیاست (Politics) علم است؟)

***

اگر به سوالاتی از جنس سوالات زیر علاقه داشته باشید به نظرم کتاب «سیاست» هم تا حدی –البته مقدماتی- روشنگر بعضی از مباحث است و هم منابعی را معرفی می‌کند که در موضوعاتی که به آن‌ها بیشتر علاقه دارید عمیق‌تر شوید.

سوالاتی از قبیل:

چرا ملت‌ها وجود دارند؟

چرا دولت‌ (State) وجود دارد؟

اصلاً دولت چیست؟ یک شر حداقلی یا خیر حداکثری؟ نظریات رقیب درباره مفهوم دولت کدام‌ها هستند؟

ایدئولوژی‌های سیاسی (مثل لیبرالیسم (کلاسیک و مدرن)، کانزرواتیسم (محافظه‌کاری)، سوسیالیسم، آنارشیسم، مارکسیسم و …) دقیقاً چیستند و چه تفاوت‌هایی باهم دارند؟

فرق دولت (State) و حکومت (Government) در چیست؟

رابطه اقتصاد و سیاست چگونه است؟

جهانی‌شدن (Globalization) و منطقه‌گرایی (Regionalism) به چه معنا هستند؟ آیا واقعاً مرزها در حال محو شدن‌اند؟

جهان‌وطنی یا جهان‌وطن‌گرایی چیست؟

ملت-دولت چیست و آیا مفهومی ابدی است؟

تعامل سیاسی به چه شکلی اتفاق می‌افتد؟

مکتب‌های نظری سیاست بین‌الملل مانند ایدئالیسم، رئالیسم یا پلورالیسم به چه معنا هستند؟

و سوالاتی مشابه بالا.

***

به نظرم این کتاب شروع خوبی است تا بهتر با برخی از واژه‌های پایه‌ای که بسیار در اطرافمان تکرار می‌شوند و شاید تصویر روشنی از آنان نداشته باشیم آشنا شویم. هم‌چنین کتاب مدخل خوب (و البته مختصری) برای معرفی تعداد بسیاری از اندیشمندان و فیلسوفان علم سیاست و اقتصاد است. افرادی چون جان لاک، ژان ژاک روسو، ماکیاولی، جان استوارت میل، ادموند برک، فردریش فون هایک و بسیاری دیگر.

شاید در باب مقایسه این کتاب را بتوان با کتاب اصول اقتصاد گرگوری منکیو مقایسه کرد. آن کتاب هم از معروف‌ترین کتاب‌هایی است که به عنوان کتاب پایه برای دانشجویان اقتصاد تدریس می‌‌شود و البته برای علاقه‌مندان به اقتصاد نیز کاملاً سودمند است. این کتاب هم مشابه آن کتاب البته برای علاقه‌مندان علم سیاست است.

***

کتاب سیاست نوشته اندرو هیوود (Andrew Heywood) سیاست‌‌دان و نویسنده بریتانیایی است که کتاب‌های بسیاری در زمینه «سیاست» نوشته است. این کتاب در ایران توسط عبد‌الرحمن عالم استاد دانشگاه تهران ترجمه شده و به همت نشر نی به چاپ رسیده است.

به نظر من ترجمه، ترجمه قابل‌قبولی است که البته می‌توانست بهتر از این هم باشد اما تلاش مترجم به وفاداری علمی و آوردن معادل انگلیسی بسیاری از واژه‌های تخصصی و نیز واژه‌نامه انتهایی کتاب همگی کمک می‌کنند که بتوان از کتاب استفاده کافی برد و برای آموختن بیشتر به منابع قابل‌دسترس بر روی وب و نیز منابع دیگری که به صورت مداوم در طول متن کتاب به آن‌ها اشاره می‌شود، مراجعه کرد.

***

امیدوارم فرصت کنید و کتاب (یا حداقل بخش‌هایی از آن) را بخوانید.

احساس می‌کنم یکی از کارهایی که به زندگی ما در دنیا معنا می‌بخشد فهمیدن بهتر دنیایی است که در آن زندگی می‎کنیم.

کتاب‌هایی مانند کتاب «سیاست» در نظر من خود شروع یک حرکت و دریچه‌هایی هستند که می‌توانند ما را با انبوهی از کلیدواژه‌ها و افراد مهم آشنا کنند. این گونه کتاب‌ها می‌توانند آغازی باشند به علاقه‌مند شدن ما به این مفاهیم و افراد و البته تلاش‌مان برای بیشتر خواندن و بهتر فهمیدن‌شان، که همگی در مجموع کمک می‌کنند دنیا را بهتر از قبل بفهمیم و بهتر زندگی کنیم.

***

لینک برای مطالعه آنلاین در فیدیبو (اینجا)

لینک برای خرید اینترنتی کتاب از شهرکتاب آنلاین (اینجا)

 

2 Responses
  • بوهو
    آذر ۶

    کتاب خوبی هست ولی کمی ثقیله به نظرم. قبلش چنتا کتاب آسونتر باید خوند

  • بهزاد نوری
    فروردین ۶

    کتاب فوق العاده به درد بخور و عالی ای هست. مخصوصا که با ترجمه عبدالرحمن عالم که خودش از اساتید بنام حوزه علوم سیاسی هست. به علاقمندان حوزه سیاست به شدت توصیه میشه.
    ضمنا برای خرید کتب دست دوم علوم سیاسی میتونید به سایت ماهم سری بزنید.
    خرید کتاب دست دوم

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *